Babe, you got this. review

Babe, you got this. review

Vanaf het moment dat ik zag dat er een boek te koop was voor/over girlbosses wilde ik het hebben. Babe, you got this. van Emilie Sobels en Martje Haverkamp leek mij het perfecte boek. De ondertitel luidt ‘Van meisje met dromen naar vrouw met succes’, tja wie wil dat nou niet? Ik kocht het boek en heb het hele weekend gelezen. Vandaag mijn review van Babe, you got this.

Het concept van Babe, you got this.

Babe, you got this. review - My Chapter Twenty

Het concept leek me tof; advies van 23 girlbosses op het gebied van carrière, ondernemerschap en succes. De vragen die Martje Haverkamp stelt zijn vragen die ik ook al jaren heb. Hoe zijn die succesvolle vrouwen gekomen waar ze nu staan? Hoe wisten zij welke kant ze op moesten? Hoe verkopen zij zichzelf of hun ideeën aan anderen? En hoe bouwden zij een ultiem netwerk op? Allemaal vragen waar ik als nitwit geen antwoorden op had.

Girls rock

Wat ik vooral heel fijn vind is dat er echt behulpzame tips instaan. Het zijn niet heel baanbrekende tips, maar vaak ben ik mij er niet van bewust dat het ook daadwerkelijk belangrijk is. Als voorbeeld neem ik even het netwerken. Ik weet dat het belangrijk is, maar ik doe het niet vaak. Vooral omdat het idee van jezelf, je idee en je bedrijf “verkopen” gewoon eng en raar is. Maar het overgrote deel van de geïnterviewden zeggen dat het echt belangrijk is. Dat geeft wel wat aan.

Ook het feit dat het in dit boek gaat om succesvolle business vrouwen vind ik fijn. Het is toch anders voor vrouwen, dus om te lezen wat zij doen en hoe zij die wereld ervaren vind ik heel interessant. Het zijn stuk voor stuk vrouwen waar ik wat van kan leren. Ik vind het gaaf om te zien wat zij bereikt hebben en hoop daar ook ooit te komen. Dus ik hecht waarde aan wat zij te vertellen hebben.

Ik denk dat dit boek goed is om te lezen als je aan het begin van carrière staat, wat dat ook is. Zelf weet ik nog niet precies welke kant ik op wil, maar dit boek helpt hier wel bij. Het geeft mij vooral inspiratie en het nodige zetje in de rug. Ik voel dan ook zo’n kriebel diep van binnen, het maakt me een beetje onrustig maar tegelijkertijd weet ik dat ik daar iets mee moet doen. De wil om iets meer te doen met mijn ideeën is er wel, de weg daar naartoe is vaak even zoeken. Daar komt dit boek dus zo fijn bij om de hoek kijken. Het geeft antwoord op de vragen waar jij mee zit.

Veel 30+ en clichés

Ondanks dat ik het een heel fijn boek vind, had ik toch een aantal dingen anders willen zien. Zo had ik het beter gevonden als er wat jongere ondernemers in hadden gestaan. De meesten zijn namelijk boven de 30 jaar en daar kan ik mij als 22-jarige toch minder mee associëren. Ik ben juist benieuwd naar tips van de jongere ondernemers.

Er hadden ook wat minder clichés in gemogen. Ik was juist echt opzoek naar nieuw advies en tips die ik nog niet eerder had gehoord. Dus koop je dit boek, verwacht dan geen baanbrekend advies.

Daarnaast vond ik de schrijfstijl niet prettig. Het was daarom ook vrij lastig te lezen. Er is ervoor gekozen om per hoofdstuk iedereen het woord te geven. Het probleem hierbij is dat het wat rommelig en onduidelijk wordt. Aan het einde van het hoofdstuk weet ik niet meer wie wat heeft gezegd. Daarbij helpen de conclusies wel weer, maar het is toch rommelig. Laat ik het zo zeggen: het leest gewoon niet zo makkelijk, dat had naar mijn mening anders gemogen.

Conclusie

Al met al vind ik het echt een goed boek. Als je bezig met met carrière, ondernemen of als je er gewoon wat meer over wilt weten, raad ik je Babe, you got this. zeker aan.

Hebben jullie dit boek al gelezen? En krijgen jullie ook al de kriebels om zelf te ondernemen? Let me know in de reacties beneden!